Kosmētikas produktu sastāvs – kam jāpievērš uzmanība?

Visiem ir labi zināms, ka vairums komerciālo kosmētikas produktu satur virkni veselībai un dabai kaitīgu vielu. Šīs vielas var izraisīt gan dažādas alerģiskas reakcijas un slimības cilvēkiem, gan arī kaitēt citiem dzīviem organismiem, nonākot brīvā dabā kā atkritumu vielas. Par spīti patērētāju un veselības organizāciju satraukumam un iebildumiem, vairums kosmētikas ražotāju turpina savos produktos izmantot sintētiskos konservantus un citas veselībai ļoti kaitīgas vielas. Tas ir galvenais iemesls, kāpēc mūsdienās arvien lielāku popularitāti gūst ekoloģiskās kosmētiskas firmas un produktu līnijas, taču nelaime ir tā, ka šāda veida kosmētika ir ievērojami dārgāka, jo visu sintētisko konservantu izmantošana samazina ražošanas izmaksas. Labā ziņa ir tā, ka arī daudzi ķīmiskie kosmētikas produkti ir veselībai nekaitīgi, taču, lai zinātu, kuri tie ir, nākas pievērst rūpīgu uzmanību kosmētikas produktu sastāvam. Ir vairākas vielas, kas ir īpaši kaitīgas, un, kuru nosaukumus atrodot uz kosmētikas produktu etiķetēm, ir jāizvairās no to iegādes. No kādām vielām tad īsti ir jāizvairās?

Parabēni
Tie, kas kaut vai nedaudz interesējas par ekoloģisku, dabīgu un videi draudzīgu kosmētiku, noteikti būs dzirdējuši tādu terminu kā parabēni. Daudzi maldīgi uzskata, ka uz kosmētikas produktu iepakojumiem jāmeklē tieši šis nosaukums, taču patiesībā tas ir apzīmējums veselai sintētisko konservantu grupai. Populārākie parebēni, kas tiek izmantoti kosmētikas produktos ir Metilparabēns (Metylparaben), Butilparabēns (Butylparaben), Propilparabēns (Propylparaben), Izobutilparabēns (Isobutylparaben) u.c. Šīs vielas izraisa alerģiskas reakcijas, dermatītu, iekšējās sekrēcijas dziedzeru noārdīšanos un krūts vēža riska palielinājumu. Pētījumi pierāda, ka no katrām veiktajām 20 krūts audzēju biopsijām 18 gadījumos ir atklāts palielināts parabēnu sastāvs organismā, tātad tas nav tikai mīts. Parabēni patiešām var izraisīt vēzi un citas nopietnas slimības. Arī tad, ja parabēni ar notekūdeņiem vai kā citādāk nonāk brīvā dabā, tie nodara neiedomājami lielu riksi veģetācijai un dzīvajiem organismiem. Diemžēl, šīs vielas ir sastopamas lielākajā daļā kosmētikas produktu.

Formaldehīns
Formaldehīds noteiksi viesim ir labi zināms no bioloģijas stundām, jo tas ir šķidrums, kurā tiek iebalzamēti dažādi dzīvi organismi. Tas vien liecina par to, ka kā konservants šī vielas ir ļoti laba, taču, diemžēl, tā ir arī ārkārtīgi indīga. Tas ir ļoti alerģisks un aptuveni 4 – 8% cilvēku tas izraisa alerģiskas reakcijas. Tāpat tas kairina elpceļus un ir kancerogēns. Vairākās valstīs šīs vielas izmantošana kosmētikas produktos ir pilnībā aizliegta, taču pie mums vēl tas ir ļoti izplatīts. Uz iepakojuma visticamāk būs minēts kāds no formaldehīda savienojumiem. Ja jums ir tieksme uz alerģijām noteikti nepērciet produktus, kuru sastāvā minēts Iimadazolidinils (Imadazolidinyl), Dihozils (Diazolidinyl) Broponols (Bromidox) u.c. Visbiežāk tās ir sastopamas šampūnos, dušas želejās un dažādos tīrīšanas līdzekļos.

Putojošas vielas
Mēs visi esam pieraduši pie tā, ka tādi produkti kā vannas putas, dušas želejas, šampūni un zobu pastas puto. Daudzi domā, ka šiem produktiem tas ir raksturīgi pašiem no sevis, taču patiesībā, tas notiek tāpēc, ka tiem ir pievainotas īpašas putojošas vielas. Vispopulārākā putojošā viela, kas tiek izmantota kosmētikas produktos ir Nātrija laureātsulfāts (Sodium Laurth Sulfate), taču neteri var atrast arī tādas vielas, kā, piemēram, Nātrija laurilsulfāts (Sodium Lauryl Sulfate), Dietanolamīns (Diethanolamine) u.c. Nātrija laureātsulfātā un Nātrija laurilsulfātā ir mutagēni, kas veicina dažādu ģenētisku slimību attīstību. Šīs abas vielas ir visbīstamākās, taču neviens no putas veidojošajiem elementiem nav veselībai labs.

Kolagēns
To, ka kosmētikas produktos tiek izmantots kolagēns noteikti zina daudzi, jo paši kosmētikas produktu ražotāji šo vielu reklamē, kā lielisku pretgrumbu un ādas atjaunošanas līdzekli, tikai viņi nemin to, kādu ļaunumu tas var radīt veselībai un apkārtējai videi. Kolagēns pats par sevi ir dabīgs proteīns, kas ir cilvēka ādas sastāvā. Tiek uzskatīts, ka barojot ar to ādu, tā kļūst jauneklīgāka un tvirtāka, jo tas spēj aizvietot šūnas, kas laika gaitā ir noārdījušās, tomēr uz veselību tas atstāj negatīvu ietekmi. Kolagēns, kas atrodas kosmētikas produktos nav iegūts no cilvēku ādas šūnām, bet gan dzīvnieku audiem, līdz ar to, cilvēka ādai tas ir svešs. Tas bojā ādu un ir traucēta šķidruma iztvaikošana caur ādas porām. Tas pats ir attiecināms arī uz izlavētajām minerāleļļām un elastīnu.

Ko vēsta ekoloģiskie marķējumi uz kosmētikas produktiem?

Papētot sīkāk kosmētikas produktu etiķetes, nereti var ieraudzīt uz tām dažādus logo un marķējumus. Lielai daļai cilvēku ir skaidrs, ka šie marķējumi vēsta par kaut ko pozitīvu un jo vairāk šādu marķējumu, jo produkts ir ekoloģiskās, tīrāks, dabīgāks un produkta ražotājs ir sociāli atbildīgs. Tā ir tiesa, liela daļa šo marķējumu vēsta par konkrētā produkta atbilstību zināmiem ekoloģiskiem vai citiem standartiem, tomēr katrs marķējums ir atšķirīgs un tiek piešķirts produktam pēc citiem kritērijiem. Kot tad par kosmētikas produktiem īsti vēsta populārākie marķējumi?

Leaping Bunny
Leaping Bunny jeb lecošā truša simbolu var atrast uz ļoti daudziem kosmētikas produktiem, un kā jau ar noprast, tas liecina par to, ka produkts nav ticis testēts uz dzīvniekiem. Šis simbols nozīmē, ka nevienā produkta ražošanas cikla posmā, nav cietuši dzīvnieki. Tātad, ne produktu audzēšanas, ne ražošanas ne tirdzniecības posmos nevar tikt ļaunprātīgi izmantoti dzīvnieki. Ir vēl arī daudzi citi marķējumi, kas norāda uz to, ka ražošanas procesā produkti nav tikuši testēti uz dzīvniekiem, kā, piemēram, PETA marķējums Cruelty Free u.c.

Fairtrade
Fairtrade sertifikāts nozīmē to, ka konkrētais produkts ir ražots, pilnībā ievērojot cilvēktiesību un godīgas tirdzniecības principus. Pērkot produktus ar Fairtrade marķējumu jūs varat būt pilnībā drošs, ka visa produkta ražošanas ciklā, nav pārkāpti ētikas principi attiecībā uz darbaspēku. Pārsvarā produkti ar šo marķējumu ir ražoti attīstības valstīs, bet sertifikāts garantē, ka visi darbinieki, kas iesaistīti produkta tapšanā, sākot no izejvielu ražošanas un beidzot ar tirdzniecību, nav tikuši paverdzināti, ka viņiem tikuši nodrošināti pienācīgi darba apstākļi. Līdzīgi principi attiecas uz tādiem sertifikātiem kā FairWild un Fair for Life, kuri arī norāda uz to, ka produkta izejvielu ieguves un ražošanas procesā ievēroti ētika principi un šo produktu iepirkums noritējis godīgi.

Ecocret
Ecocret sertifikāts liecina par to, ka produkta ražošanā galvenokārt izmantoti dabīgi produkti. Lai saņemtu šo sertifikātu produktam jābūt brīvam no dažādām ķīmiskām vielām, kā, piemēram kaitīgajiem parabēniem, naftas pārstrādes produktiem, sintētiskām krāsvielām un smaržvielām utt. Tāpat arī šī sertifikāta saņēmējiem ir nepieciešamas izstrādāt efektīvu enerģijas taupīšanas plānu. Redzot Ecocret marķējumu uz kosmētikas produkta jūs varat būt pilnībā drošs, ka tas tiešām ir dabīgs kosmētikas produkts, kas nenodarīs kaitējumu veselībai. Līdzīgi principi ir arī marķējuma Certified Natural Cosmetics piešķiršanai.

Nordic Enviromental Label
Arī šo marķējumu noteikti būs pamanījuši daudzi. Parasti tas tiek dēvēts par Ziemeļu gulbi un tas ir sastopams ne vien uz kosmētikas produktiem, bet arī daudziem citiem produktiem. Kopā tas tiek piešķirts 65 dažādām produktu grupām un marķējums liecina par to, ka produkts kopumā ir no ekoloģiskā viedokļa laba izvēle. Tas nozīmē, ka visos produkta izstrādes posmos ievēroti ekoloģijas principi, kā, piemēram, efektīva resursu izmantošana, dabīgu produktu izmantošana, izvairīšanās no kaitīgām vielām utt.

Climatop
Climatop ir ekosertifikāts, kas liecina par to produkts ir klimatam draudzīgs, proti, tā ražošana nav veicinājusi vides piesārņojumu un lielu CO2 izmešu daudzumu, kas rada klimata izmaiņas. Klimata pārmaiņas ir viena no aktuālākajām vides problēmām šobrīd, tāpēc ir daudzas organizācijas, kas cīnās par kaitīgo izmešu un ekoloģiskās pēdas samazināšanu. Līdzīgi principi ir arī sertifikāta Carbon Reduction Label piešķiršanai, bet kopumā ir diezgan daudz marķējumu, kas liecina tieši par produkta ietekmi uz klimatu.

Šie, protams, nav vienīgie marķējumi, kurus varat atrast uz kosmētikas produktiem. Ja ekoloģiskie principi jums ir būtiski, tad noteikti pievērsiet uzmanību produktu ekomarķējumiem. Ja pamanāt kādu nezināmu marķējumu, sameklējiet informāciju par to, jo ne visi marķējumi patiešām liecina par oficiāliem sertifikātiem, ko piešķīrušas nopietnas organizācijas.

Dabīgā un ekoloģiskā kosmētika – kas patiesība zem tā slēpjas?

Mūsdienās ekoloģisks dzīvesveids ir kļuvis visai aktuāls un to pat varētu nosaukt par savdabīgu modes tendenci, tieši tāpēc, patērētāji nereti izvēlas tieši tos produktus, kuru etiķetes rotā vārdi ekoloģisks, bioloģisks, zaļš, dabīgs utt. Īpaši iecienīti ir šāda veida kosmētikas produkti, jo neskaitāmi pētījumi pierāda, ka tradicionālie kosmētikas produkti var būt pat ļoti kaitīgi gan patērētāja veselībai, gan apkārtējai videi. Tas, protams, ir vērtējams pozitīvi, ka cilvēki sākuši pievērst lielāku uzmanību tam, kādu kosmētiku viņi patērē, tomēr ne vienmēr uzraksti, kas šķietami norāda uz produkta dabiskumu patiešām liecina par konkrētām produkta īpašībām un piederību konkrētai kosmētikas produktu klasei. Kā zināt, vai kosmētika patiešām ir ražota no dabīgām, nekaitīgām izejvielām un to ražošanas process nav negatīvi ietekmējis apkārtējo vidi?

Diemžēl nav izstrādāti vienoti standarti, kas noteiktu , ko nozīmē dabīga, zaļa, bioloģiska vai ekoloģiska kosmētika, tāpēc arī ražotāji nereti ar šiem vārdiem “mētājas” apkārt, jo likums to neaizliedz. Nereti ražotāji tradicionālās kosmētikas produktam nomaina etiķeti, pierakta klāt “eko” un tā tiek izlaista jauna ekoloģisko produktu sērija. Cilvēki nereti arī uz to uzķeras. Pirmkārt, jau ir jāsaprot, ka ekoloģisks nav tas pats kas dabīgs. Visus kosmētikas produktus varētu iedalīt trīs pamata klasēs – tradicionālā kosmētika, ekoloģiskā kosmētika un dabīgā kosmētika.

Tradicionālā kosmētika ir tā, uz kuru netiek attiecināti nekādi īpaši standarti attiecībā uz ekoloģiskumu, dabiskumu, sociālo atbildību utt. Tajos var tikt izmantotas visas vielas, kas atbilst kosmētikas produktu ražošanas standartiem noteiktajā reģionā vai valstī. Arī tradicionālā kosmētika var pretendēt uz dažādiem atsevišķiem ekosertifikātiem un marķējumiem, taču tas nenozīmē, ka kosmētiku var uzskatīt par pilnībā dabisku vai ekoloģisku.

Dabiskā kosmētika ir tā, kas ražota no dabiskām izejvielām. Kosmētikas produktu ražošanā nav izmatotas ķīmiskas vielas, kādas var tikt izmatotas tradicionālās kosmētikas ražošanā. Šāda veida kosmētikas produktu tirgū ir daudz. Nereti cilvēki, kas izvēlas dabiskos kosmētikas produktus uzskata, ka tādā veidā viņi pasarga gan savu veselību, gan apkārtējo vidi, taču dabīgs nebūt vēl nenozīmē veselīgs un videi draudzīgs. Nereti dabīgo sastāvdaļu izmantošana dabai nodara vēl lielāku kaitējumu nekā ķīmisko produktu izejvielu izmantošana, jo tas var, piemēram, negatīvi ietekmēt sugu daudzveidību. Tāpat dabīgā kosmētika var tikt testēta uz dzīvniekiem un to ražošanas procesā var tikt radīts liels piesārņojuma daudzums. Arī veselību dabīgas izejvielas var ietekmēt negatīvi.

Ekoloģiskā kosmētika ir tā, kas ir uzskatāma par draudzīgu gan cilvēkam gan apkārtējai videi. Tajā izmantotas tikai nekaitīgas vielas, kā arī ekoloģiskās kosmētikas ražošanas procesos ir līdz minimumam samazināta kaitīgā ietekme uz vidi. Tas nozīmē, ka tiek piedomāts gan pie ekoloģiskiem un ilgtspējīgiem izejvielu audzēšanas principiem, gan kosmētikas produktu testēšanu, gan piesārņojuma mazināšanu ražošanas procesos utt. Pie ekoloģijas principiem tiek pieskaitīta arī ētikas normu ievērošana, piemēram godīgas tirdzniecības principu ievērošana un darbaspēka godīga nodarbināšana. Ekoloģiskos produktus var atpazīt pēc dažādiem mērķējumiem, kas liecina par to, ka produktiem ir piešķirti ekosertifikāti.

Tātad, ja, izvēloties kosmētikas produktus, jūs domājat par savu veselību un apkārtējo vidi, ir jāpievērš izmanība tādiem faktoriem, kā ekomarķējumiem un produkta sastāvdaļām, nevis dizainam un saukļiem, kas liecina par produkta labvēlīgi ietekmi uz veselību un vidi. Kā jau tika minētas, nav izstrādātu vienotu standartu, kas noteiktu, kurš ražotājs drīkst lietot “eko”, “bio” un citus nosaukumus un kurš nē, tāpēc pirms produkta iegādes rūpīgi izvērtējiet tā patieso sastāvu, ražošanas principus un citus aspektus.